Вы здесь   Cтартдеятельность ZLOTNapisano o nas w "Dzienniku"!!!
W dniu 31 maja 2008r. w dodatku "Podróże" gazety "Dziennik - Polska, Europa, Świat" ukazał się artykuł opisujący cud hydrotechniczny umiejscowiony na Mazurach Zachodnich, jakim jest Kanał Ostródzko-Elbląski.

W dniach 15-17 maja 2008r. na Mazurach Zachodnich przebywali dziennikarze ogólnopolskich gazet związanych z szeroko rozumianą turystyką.
Jeden z dziennikarzy reprezentujący gazetę "Dziennik - Polska, Europa, Świat" - Pan Robert Makowski zachwycony pięknem naszego regionu, przekazał swoje spostrzeżenia w artykule zatytułowanym "Jak jechałem statkiem po trawie", którego treść zamieszczamy poniżej.

Oryginał artykułu jest dostępny w Centrum Informacji Turystycznej w Ostródzie.


"Jak jechałem statkiem po trawie”

 

Niewielki statek Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej rusza z przystani. Po kilku metrach wpływa pomiędzy wystające z wody poręcze. Kapitan wyłącza silnik, załoga cumuje statek. Gong – i po chwili wyjeżdżamy z wody na toczącym się po szynach wózku.

 

O podróży statkiem po trawie marzyłem od dawna. Ale chociaż Ostróda leży przy trasie Warszawa – Gdańsk, jakoś zawsze było mi nie po drodze.

Tymczasem wystarczy zjechać kilka kilometrów z trasy A7, by znaleźć się w innym świecie: morenowe wzgórza, drogi poprowadzone przez zadrzewionymi alejkami, kwitnący intensywną żółcią rzepak.

Pochylnia Buczyniec. Niewielki statek żeglugi Ostródzko-Elbląskiej rusza z przystani. Po kilku metrach wpływa poręcze. Kapitan wyłącza silnik, załoga cumuje statek. Gong i po chwili bezgłośnie wyjeżdżamy z wody na toczącym się po szynach wózku. Pasażerowie trochę nerwowo rozglądają się wokół. Większość jedzie statkiem po trawie po raz pierwszy!

Wózek wspina się na wzniesienie, by moment później łagodnie się z niego stoczyć i ponownie zanurzyć się w wodzie.

 

Na jednej linie

Po drodze mija drugi statek jadący po równoległym torze w przeciwnym kierunku. Spięte są liną, która przechodzi przez pomalowane na niebiesko koło stojące na środku kanału i umieszczoną na brzegu maszynownię. Ciszy nie mąci dźwięk silników. Lina ciągnące wózki napędzana jest za pomocą ośmiometrowego koła wodnego – kiedy pracuje, na każdą z jego 60 łopat spada tona wody. Statek mija ostatnie koło pochylni i dalej rusza już o własnych siłach. Pokonaliśmy dystans 550 metrów i aż 21 metrów różnicy poziomu lustra wody!

Właśnie długie rynnowe jeziora, aż proszące się o połączenie kanałami, i pofałdowany teren wymusiły takie rozwiązanie. Różnica poziomów między jeziorami wymagałaby zbudowania wielu śluz. Genialne w swej prostocie rozwiązanie ukończono w 1860 r. po 16 latach budowy. Całą trasę złożonych z trzech szlaków wodnych o łącznej długości 129 km oddano do użytku w 1872 r.

Kanał chwilami biegnie powyżej poziomu terenu. By woda nie uciekała z nadbudowanej części, wyłożono go półmetrową warstwą ubitej gliny, a brzegi zabezpieczono faszyną. Ale najważniejsze w całej konstrukcji są oczywiście blisko 150-letnie wciąż sprawne mechanizmy. Na odcinku 9,6 km pięć pochylni pozwala statkom pokonać stumetrową różnicę poziomu wody.

 

Ptasia flota

Po kanale pływa osiem jednostek od 12- do 65-osobowych. Co ciekawe, statki mają składane nadbudówki, inaczej przy wysokim stanie wody nie zmieściłyby się pod niektórymi mostami. Nazwane są ptasią flotą, bo większość nosi nazwy ptaków. Zresztą ptaków pełno jest też w okolicy – obok czapli, gęsi, przylatujących jesienią i wiosną siewek oraz mew bywa tutaj ponoć orzeł Bielik i bocian czarny.

Początkowo kanał służył jedynie do transportowania towarów. Codziennie przepływało nim 12-20 statków. W szczytowym okresie odnotowano na wodzie nawet 60 jednostek jednego dnia. Ale konkurencją dla kanału okazała się…kolej. Od czasu zbudowania nowej linii kolejowej znaczenie gospodarcze drogi wodnej malało. Podupadający kanał podratowała żegluga turystyczne, która ruszyła w 1912 r.

Wycieczka niewielkim stateczkiem ma swój urok, chociaż pełna, 12-godzinna trasa to wyzwanie dla najbardziej wytrwałych. Można ją pokonać jednego dnia, lepiej jednak rozłożyć na kilka, bo w okolicy kanału jest sporo do zobaczenia.

Teren doskonale nadaje się na wycieczki rowerowe (są tu kilometry doskonale oznaczonych szlaków), spływ kajakami czy po prostu leniwe przyglądanie się przyrodzie. Można zamieszkać zarówno w gospodarstwie agroturystycznym (i chodzić spać razem z kurami), jak i w pieciogwiazdkowym hotelu z dostępem do spa.

 

W świecie Kłobuka

15 km od Ostródy bajkowy świat ma Kłobuk – diablik wywodzący się z warmińsko-mazurskich legend, który słyną z karania leniwych i skąpych gospodarzy. Obok XIX-wiecznego, otoczonego17-hektarowym parkiem neogotyckiego zamku w Karnitach powstaje jego królestwo. Dzieci mogą zagubić się i odnaleźć w leśnym labiryncie pełnym zapadni, mostów i drewnianych budowli, płynąć po jeziorze bajkowymi rowerami wodnymi, a nawet spotkać samego bohatera przechadzającego się po lesie.

Warto zajrzeć też do skansenu w Olsztynku. Oprócz typowych dla regionu chałup, budynków gospodarczych i efektownych wiatraków (holendrów i koźlaków) zobaczymy tu drewniany kościółek ewangelicki z Rychnowa, luksusowy wóz cygański i kuźnie. Skansen powstał na początku ubiegłego wieku w Królewcu, a na początku lat 40. został przeniesiony na obecne miejsce.

W karczmie przed wejściem do parku etnograficznego warto spróbować lokalnych potraw.

Stąd niedaleko jest do pół grunwaldzkich – choć 600. rocznica bitwy przypada za dwa lata, region już przygotowuje się do jej obchodów.

 

Dwie Krainy

Zazwyczaj bezrefleksyjnie mawia się „Warmia i Mazury”. Warto pamiętać jednak, że to dwie odrębne krainy – Warmia była polska i katolicka, Mazury niemieckie i protestanckie. Historia tego regionu jest niezwykle bogata – w końcu to teren na którym, przez setki lat mieszały się wpływy niemieckie i polskie. Skomplikowana historie widać chociażby w tutejszym nazewnictwie – nazwa miasteczka Miłomłyn powstała na skutek pomyłki językowej. Pierwotnie był to Młyn nad Liwą czyli Liwemuhl, błędnie zanotowany jako Liebemulh, co wprost przetłumaczono na język polski.

 

Wrota Mazur

Kiedyś Ostródę nazywano perłą Mazur. Teraz lokalne władze chcą by miasto stało się wrotami tej krainy – to tutaj turyści powinni swoją wizytę nad jeziorami. Już trwa próby rozruch wyciągu do nart wodnych, nad jeziorem budują się hotele, a miasto kandyduje o prawo goszczenia zawodników Euro 2012.

 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

 

REJS KANAŁEM OSTRÓDZKO-ELBLĄSKIM

 

Żegluga Ostródzko-Elbląska

tel. 0801 350 900

trasa Ostróda – Elbląg – bilet normalny 85zł, ulgowy 65 zł. Statki wypływają z Ostródy i Elbląga o godz. 8:00, dopływają na miejsce ok. godz. 19:00. Dla grup za dopłatą oferowany jest powrót do miejsc, w których rozpoczęły rejs.

Z Elbląga do pochylni Buczyniec – koszt rejsu w jedną stronę 70 zł, bilet ulgowy 50 zł. Statek wypływa z Elbląga o godz.8:00 na miejsce dociera o godz. 13:00. Pół godziny później wypływa statek powrotny. Statki kursują od maja do października.

www.zegluga.com.pl

 

CO ZOBACZYĆ

 

Muzeum Budownictwa Ludowego Park Etnograficzny w Olsztynku

zwiedzanie codziennie w godz. 9:00 – 18:00, spacer po skansenie do godz. 20:00. Bilet normalny 8 zł, ulgowy 5,50 zł, spacerowy 3,50 zł.

www.muzeumolsztynek.com.pl

 

Park Krajobrazowy Wzgórz Dylewskich – ponad 7 tys. hektarów z 5 rezerwatami przyrody

 

GDZIE SPAĆ

 

Chata Samsara Gospodarstwo Agroturystyczne Łukta, ul. Olsztyńska 3 jazda konna, zwierzęta

www.samsara.mazury.pl

Hotel Anders Stare Jabłonki, ul. Spacerowa 2

www.hotelanders.pl – noclegi w apartamentach, domkach i pałacyku. Imprezy, m.in. Puchar Świata w Piłce Plażowej (3-8 czerwca), Sielawa Blues we wrześniu

Hotel Miłomłyn Zdrój Miłomłyn, ul. Ostródzka 2B

www.milomlynzdroj.pl

Hotel Spa Dr Irena Eris Wysoka Wieś 22

www.drirenaerisspa.com lub www.hotelspa.pl

Pensjonat Stara Szkoła Wysoka Wieś 27

www.dylewska.pl

Hotel Zamek Karnity Karnity 10

www.karnity.pl

 

 

GDZIE W INTERNECIE

www.mazury-zachodnie.pl

www.ostroda.pl
e-max.it: your social media marketing partner

Погода в регионе

реклама

Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player

Развлечения

  • Iława
  • Ostróda
  • Kanał Elbląski
  • Regaty na jez. Drwęckim w Ostródzie
  • Mazury Zachodnie
Mapa Ostródy
najlepsze-centrum-it-2014

бюллетене

klaster turystyczny mazury zachodnie

Ta strona używa plików cookies (ciasteczek) w celach statystycznych. Dowiedz się więcej o ich używaniu i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce - zobacz.

Zamknij,

EU Cookie Directive Module Information